StoryEditor
OD 4. DO 14. SRPNJA

Zbog cijena goriva i nereagiranja vlasti prijevoznici će obustaviti rad: ‘Ni jednu drugu opciju nemamo‘

Piše desk  /  30.06.2022., 23:17h

Obustavom dovoza robe u BiH nastoje natjerati nadležne da razgovaraju i pronađu rješenje kako bi se smanjile cijene

Visoke cijene goriva širom svijeta, pa i BiH, najvjerojatnije će pasti tek onda kada one postanu previsoke za industriju, koja je njezin najveći potrošač, kažu upućeni, piše Večernji list BiH.

I dok vlasti zemalja sa znatno višim standardom od onoga u BiH nastoje ovo krizno vrijeme olakšati raznim mjerama kako bi se smanjile cijene goriva, kod nas to nije slučaj. Vlada Hrvatske posljednjim je intervencijama zadržala cijene goriva u Hrvatskoj na kakvoj-takvoj granici izdržljivosti. Tako je za litru benzina potrebno izdvojiti 13,50 (3,49 KM) i 13,08 za litru dizela (3,38) izvan autocesta.

Na autocestama cijene su veće i do 20 posto. Također, zemlje poput Slovenije, Srbije, Mađarske, Turske, Bugarske, Moldavije imaju približne ili niže cijene goriva nego BiH. Također, u obzir treba uzeti kolika su prosječna mjesečna primanja u Bosni i Hercegovini i koja je cijena goriva, a kolike su prosječne plaće u zemljama regije i Europe. Treba istaknuti da se cijena benzina 95 u Federaciji BiH, ovisno o crpki, kreće od 3,36 KM do 3,56 KM, dok je dizel od 3,56 KM do 3,76 KM.

Nemaju izbora

Ogroman rast cijena goriva pogodio je sve grane gospodarstva te građane. Ipak, najpogođeniji je sektor prijevoza koji je najovisniji o gorivu. Stoga već danima traže od vlasti da poduzmu neke korake te najavljuju radikalne mjere. Sada te mjere namjeravaju provesti u djelo. Naime, slijedi blokada, odnosno gase kamione i obustavljaju prijevoz roba.

- Od 4. do 14. srpnja prijevoznici u BiH obustavit će rad. Parkirat ćemo svoje kamione i na taj način prekinuti dotok robe, a kada je počne nedostajati u trgovinama i u proizvodnji, kada se proračun ne bude punio, što je vlastima u ovoj zemlji najbolnija točka, vidjet ćemo hoće li sjesti s nama i razgovarati - rekao je za Buku Nikola Grbić, predsjednik Udruge prijevoznika Republike Srpske, ujedno pozivajući građane da bojkotiraju točenje goriva na benzinskim crpkama u ovom razdoblju jer se to tiče i njih.

- Pitanje goriva je pitanje svih nas - kaže Grbić i dodaje: - Svjedoci smo da je u Domu naroda zaustavljena odluka da se cijena goriva snizi za 30 do 50 feninga. Iako nije riječ o nekom posebno velikom sniženju, značilo bi barem nešto i pokazalo da političari imaju dobru volju te da im je stalo do običnih ljudi i da pokušavaju pronaći neko rješenje. Ali kod nas ni ne pokušavaju.

Nemamo nikakvu mjeru u korist prijevoznika, ali ni običnih građana. Nemamo ništa. Kaže i da je poziv na desetodnevnu obustavu rada naišao na sjajan odziv kod prijevoznika širom BiH, a da razlog vjerojatno leži u činjenici da ni jednu drugu opciju nemaju na raspolaganju. Objašnjava to i činjenicom da je u prijevozničkom poslovanju udjel goriva prije 10 godina bio 30 posto, a da se danas taj iznos kreće od 75 do 80 posto. Naglašava i da je slao dopise na adrese svih institucija, ali da nikada nije dobio ni jedan odgovor.

Visoki nameti

Rast cijena nafte i naftnih prerađevina na tržištu BiH smanjuje potencijal gospodarstva i narušava životni standard građana, kazao je ekonomski analitičar Admir Čavalić. Komentirajući činjenicu da od natočenih 100 KM goriva, na osnovi trošarina, cestarina, poreza i 33 parafiskalna nameta, država uzme 48 KM, a da se pri tome ne želi odreći ni feninga, Čavalić kaže da BiH još nema slobodno, nego monopolističko tržište, na kojem cijene ne diktiraju ponuda i potražnja. Grbić je kazao kako je poslovanje prijevoznika na najnižim granama od postojanja ove branše te kako su na izdisaju.

Da je stanje kritično, potvrdio je nedavno u intervjuu za Večernji list Vjekoslav Vuković, dopredsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH.

- Apeliramo na smanjenje trošarina, odnosno privremeno storniranje ovih 30 - 40 feninga. To je onda već neka psihološka granica. Vidljivo je kako imamo veliki problem jer sve poskupljuje - promet, prijevoz ljudi, prijevoz roba, a samim time poskupljuju i sve robe. Nadalje, u kontekstu onoga što država može, treba navesti kako su nama u BiH nameti na teretna motorna vozila iznimno veliki. Tu imamo niz različitih testova, atesta... Jedno teretno motorno vozilo opterećeno je s gotovo 4000 maraka. Stoga moramo vidjeti mogu li se te cijene korigirati. Stanje je kritično - kazao je Vuković.

Dnevnik.ba

01. studeni 2024 21:53