Cijena goriva u prosjeku je 3,66 KM po litri te više ne možemo pričati o psihološkim granicama jer su sve odavno srušene. U nekim ranijim godinama 3 KM za litru goriva činile su nam se kao nemoguća misija, pa i kad smo dobili informaciju nakon početka rata da će cijena biti tolika, bili smo oprezni - možda je riječ o nekom zastrašivanju, ali bila je to istina, i to surova, piše Večernji list BiH.
Teška situacija
Sada nam slušati priče o cijeni goriva od 4 KM po litri postaje normalno i tko može tvrditi da će se na tome zaustaviti. Ovo su vremena kada praktički nitko nema dobiti, osim države kojoj je svejedno jer ona svoj dio kolača uzima i ne misli stati.
Kako bismo doznali koliko je situacija ozbiljna, upitan je Tihomir Matošević, direktora tvrtke Tioil, vlasnika 40 benzinskih crpki u BiH. Matošević je zahvalan sugovornik, imao je što reći u boljim vremenima, a ima što reći i u današnjim, teškim vremenima iako ovog puta nismo optimisti ni mi, a ni on.
- Vjerujte da ne znamo ni mi kako će ovo završiti. Situacija je teška, država je odredila marže, a nema prostora ni za povećanje plaća. Ljudi je sve manje. Ne znam što reći - priča Matošević i nabraja probleme s kojima se ovaj sektor susreće.
Više se ne može optuživati ni benzinske crpke da namjerno dižu cijene jer je ovo sada već stvar globalnih događaja ili možda globalnih igara, gdje veliki igrači vuku konce, a BiH je jedna od onih zemalja kojima se uredno dostavlja račun. I svakog mjeseca vidimo da ga je sve teže izmiriti. I Matošević na svom primjeru objašnjava koliko je stanje teško.
- Sve teže možemo funkcionirati. Već na velikom broju objekata nadoknađujemo gubitke pomoću dobiti iz prethodnih godina. Evo, od naše 42 benzinske crpke, sigurno ih 20 ima negativan rezultat zbog cjelokupne situacije - priča uspješni bh. gospodarstvenik o krizi s kojom se susreću i on i većina njegovih kolega.
- Ljudi puno manje voze, manje troše. Financijski imate promet, ali omjer litara, ma nema ga pola, a financijski zato što je jedna litra gotovo 4 KM. Evo, prodate jednu tonu za 4 tisuće maraka, a nekad ste prodavali dvije tone za toliki iznos. Kad gledate financijski, novca ima, ali kad sagledate litarski, nema posla, toči se manje - priča Matošević.
Također, snažan je ovo utjecaj i na poljoprivredu. Strojna obrada zemlje će u kombinaciji s preskupim materijalom postati neisplativa, a možemo reći kako je već došlo do toga ako urod imalo "zašteka".
Komentiramo i činjenicu da je počelo zatvaranje benzinskih crpki u Hrvatskoj, da u BiH već ima oglasa da se manje crpke prodaju ili iznajmljuju.
Matošević ekskluzivno za Večernji list otkriva informaciju o zatvaranju benzinskih crpki u RS-u, a nažalost, uskoro i u Federaciji.
Ključ u bravu
- Nema mjesta optimizmu. Što se tiče našeg naftnog biznisa, to je katastrofa. Vidjet ćete što će se još događati u BiH. Prema mojim saznanjima koja sam dobio jutros (jučer, nap. a.), u RS-u se zatvara 40 benzinskih crpki, pa i u FBiH će se sigurno jako brzo sve te manje tvrtke zatvoriti. Nemoguće je raditi. U jednom danu cijena zna skočiti za 15 feninga - priča Matošević.
Također, potvrđuje i informaciju da se nabavna cijena goriva izjednačava s onom prodajnom.
- Evo današnja (jučerašnja, nap. a.) nabavna cijena je naša prodajna i smatram da sam vam sve rekao. Nije sjajno - ispričao je za Večernji list Matošević.
Još ako se sjetimo analize JP Morgan koja kaže kako je tržište nafte na strani Rusije i da barel može ići do 380 dolara ako Rusi nastave smanjivati proizvodnju, a što je realno i očekivati.
Dnevnik.ba