"Bili ste super domaćini. Sjajno je bilo dovesti mornare u Hrvatsku kako bi uživali u bogatoj povijesti i kulturi koju imate. Poslali smo mornare do Dubrovnika i NP Krka, pa smo obavili pokoje projekte vezane uz odnose sa zajednicom s osnovnim školama", rekao je kapetan hrvatskim novinarima koji su u ponedjeljak obišli ovu američku ratnu 'grdosiju'.
Američki nosač aviona USS George H.W. Bush (CVN-77) američke ratne mornarice pred splitsku je luku uplovio u četvrtak.
To je jedan od najmlađih američkih nosača aviona i najveći ratni brod na svijetu, dug je 333 metra, klase Nimitz i ima preko sto tisuća tona deplasmana (istisnine). Širina mu je 41 metar, gaz 15 metara.
Najveća brzina mu prelazi 30 čvorova i pogone ga dva nuklearna reaktora. Gradio se šest godina, dovršen je 2009. godine za ukupni iznos od 6,2 milijarde dolara, te bez dopunjavanja goriva može ploviti više od 20 godina.
Kapetan sve kontrolira iz zraka
Kapetan Pollard još uvijek je aktivan mornarički pilot koji leti na F-18 i to mu kao zapovjedniku broda omogućava dragocjeno iskustvo. To mu daje priliku vidjeti sigurnost letjelice, vidjeti kako posada radi, tko održava nuklearne stanice i inženjerstvo.
"Vidim sve od vrha do dna. Izvrsna je prilika zapovijedati ratnim brodom jer izvršavamo mnogo različitih poslova na njemu. Ovaj brod je grad i sve što vi radite u Splitu mi radimo ovdje na brodu. Zdravstvo, zubari, dućani, 18000 obroka dnevno i 1000 letova", dodao je kapetan Pollard, kojemu je ovo sedmi dolazak u Hrvatsku.
Među ostalim, bio je zapovjedni časnik USS Mount Whitney s kojim su američki mornari doplovili u Hrvatsku prošlo ljeto.
Prije nego li je stigao do Splita, 'Bush stariji' predvodio je veliku NATO vojnu vježbu Neptune Strike 2022. U njoj je sudjelovalo oko 80 aviona, 14 brodova i šest tisuća pripadnika iz 24 države NATO saveznika i partnera, te Finska i Švedska.
Spremni na sve
Kontra-admiral Dennis Velez, zapovjednik desete borbene skupine nosača zrakoplova, kazao je da su vježbe sa saveznicima u NATO-u iznimno važne.
"Trideset država sa zajedničkim ciljem i vrijednostima predstavlja najjači i najbolji savez u povijesti čovječanstva, preko 70 godina mira i stabilnosti zbog onoga što NATO i naši saveznici doprinose", rekao je.
"Trenutno smo u Mediteranu, vrijeme je jako lijepo ovdje, pa planiramo nastaviti vježbati dalje. Imamo osam eskadrila, dvije helikopterske, pet F/A-18 eskadrila. Svaka vjerojatno ima između 15 i 20 pilota. Ima i muškaraca i žena među njima. Spremni smo izvesti sve moguće zahvate", objasnio je Velez.
"Rukovodimo se međunarodnim pravom i naš je cilj nastaviti vježbati i sudjelovati u događajima s našim NATO saveznicima i ostalim partnerima koji nam se odluče pridružiti. Spremni smo za bilo što i bilo koje izazove", izjavio je Velez.
Sviđa im se Hrvatska
Nakon obilaska broda, od čega su najnapornije bile brojne strme i uske brodske stepenice, novinari su u pratnji domaćina otišli na prvu palubu gdje je bio dio aviona i helikoptera.
Kapetan im je ondje kazao je da im dnevno im leti otprilike sto letjelica i sposobni su održavati operacije 24 sata dnevno, što često i rade.
"Letjelice koje vidite su s jednim sjedalom ili s dva. Imamo i letjelice za elektroničko ratovanje i AWACS letjelice (Airborne Warning and Control System) na brodu".
Brod može primiti 3532 člana posade i nositi 90 aviona i helikoptera. Mornarička baza u Norfolku u Virginiji (SAD) je matična luka broda, građen je šest godina za ukupni iznos od 6,2 milijarde dolara.
Poručnik John Haslett iz Sjeverne Karoline dio je 7. eskadrile za elektronički napad. Opisao je da im je zadatak onemogućiti protivnicima da se služe elektromagnetskim spektrom i čuvati sve svoje ljude. Kaže da je jako ponosan na svoj posao i da obožava letjeti.
"Imali smo nekoliko letova s drugim državama. Prije neku večer smo imali loše vrijeme, pa smo uspjeli sletjeti u Dubrovnik i tamo prenoćiti tako da mi je ovo drugi put u Hrvatskoj. Obožavam je. Bio sam u centru grada, a unajmili smo i kuću na plaži. Lijepa promjena od broda. Svaki dan kada letimo vidimo hrvatsku obalu. Super je, sviđa nam se", tvrdi Haslett.
Pilotkinja helikoptera Sarah Huston je otkrila da trenutno ne leti, ali joj je zadatak pobrinuti se da je letačkoj palubi sve u redu, da je sve dobro izmjereno kako bi im mlazni avioni mogli sigurno poletjeti i vratiti se. Uz to upravlja hangarom i stotinjak podređenih mornara.
"Kada sam prvi put prihvatila ovaj posao mislila sam da će biti jednostavno kao da samo pritisnem dugme i da će avion poletjeti, no ima mnogo računanja kako bi bili sigurni da je katapult sigurno postavljen. To ovisi o tome koliko su teške letjelice, kakvo je vrijeme i slične stvari", izjavila je 26-godišnja mornarička časnica.
Dnevnik.ba