Kada se dogodila pandemija 2020., automobilska industrija se našla u velikom problemu, a oporavak se očekivao tijekom 2021. Ove godine proizvođače automobila zadesila je kriza za nabavom dijelova, pogotovo mikročipova, tvornice se zatvaraju, a mnogi su mislili da će do oporavka doći sljedeće godine. Međutim, prema najnovijim prognozama, ova kriza bi mogla potrajati nešto duže, piše Večernji list BiH.
Nakon više od tri desetljeća u kojima je proizvodnja automobilske industrije premašivala potražnju, tijekom pandemije situacija se sasvim preokrenula. Proizvođačima nedostaju čipovi, došlo je do problema u lancima opskrbe, rastu cijene sirovina. Proizvodnja zapinje, kupci vozila više ne mogu računati na velike popuste, a na naručene automobile čekaju mnogo duže nego ranije. Rokovi za isporuku su produženi, a u autosalonima se nerijetko može čuti kako je ovih dana teže nabaviti automobil nego ga prodati. U studenome je u BiH prodano 557 novih automobila, što je rezultat ravan najlošijim razdobljima unatrag 20 godina, no nije puno gore nego istog mjeseca protekle godine (566), kad je pandemija bila u punom jeku.
Od 1. siječnja do 1. prosinca uvezeno je 50.060 automobila, od čega je 6800 novih i 43.260 rabljenih. U istom razdoblju lani uvezeno je 6176 novih i 31.083 rabljena vozila. Osim toga što se na automobile duže čeka, oni su i skuplji. Prema riječima Harisa Muratovića, predsjednika Udruge ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima, cijene novih automobila u BiH, između ostalog, uvećane su za nekih 10 do 20%.
- Tržište automobila na svjetskoj razini, pa tako i na europskoj, doživjelo je jednu post-COVID traumu koja se očituje u nedostatku određenih dijelova i komponenti pri proizvodnji automobila. Mi smo svi dobili oskudne količine automobila, odnosno nismo u mogućnosti dobiti one količine koje smo naručivali na početku godine – kazao je za Faktor Muratović.
Zastupnici i trgovci automobilima su se u početku pandemije suočili s viškom u skladištu.
- Zbog toga smo svi mi koji se bavimo ovim poslom pravili akcije, snižavali cijene te davali neke dodatne pogodnosti klijentima kako bismo riješili te zalihe. Donekle smo svi uspjeli – kazao je. Svi oni klijenti koji su 2020. odgodili kupnju automobila, uključujući i tvrtke te rent-a-car agencije, to su uradili u 2021.
- Da bi kompenzirali taj nedostatak u 2021., počeli su nabavljati aute većim intenzitetom nego što smo mi planirali - kazao je Muratović. Na isporuku automobila čeka se čak i do 9 mjeseci, a nekad je to bilo 90 do 120 dana.
Dnevnik.ba