Insajderi iz industrije procjenjuju veličinu te flote u "sjeni" na otprilike 600 brodova ili oko 10% globalnog broja velikih tankera. A brojke nastavljaju rasti, prenosi Index.
Tko je vlasnik i tko upravlja ovim brodovima, ostaje zagonetka. Kako je trgovanje ruskom naftom postalo složenije tijekom prošle godine, mnogi su se zapadni brodari povukli iz ovog biznisa. Pojavili su se novi i opskurni brodari, ponekad s fiktivnim kompanijama u Dubaiju ili Hong Kongu. Neki su kupovali brodove od Europljana, dok su drugi osposobili stare brodove koji bi inače završili na otpadu.
Flota koja prolazi ispod radara dobila je na važnosti jer Moskva pokušava izbjeći suradnju sa zapadnim brodarima, a kupci u Kini i Indiji potiskuju one u Europi, kojima je sada zabranjena kupnja ruske nafte i rafiniranih proizvoda poput dizela. Isporuka udaljenijim kupcima zahtijeva dodatne brodove i brodovlasnike koji su voljni nositi se s dodatnim komplikacijama i pravnim rizikom, osobito nakon što su zemlje skupine G7 nametnule ograničenja cijena ruske nafte.
Širenje flote
Širenje flote u sjeni naglašava dramatične promjene koje je ruski rat donio na globalno tržište nafte. U nastojanju da nastavi s poslovanjem, drugi najveći svjetski izvoznik sirove nafte preoblikovao je desetljećima stare obrasce trgovanja i podijelio svjetski energetski sustav na dva dijela.
"Postoji flota koja ne posluje s Rusijom, a postoji i flota koja gotovo isključivo posluje s Rusijom. Samo nekoliko brodara surađuje s obje strane", rekao je Richard Matthews, voditelj istraživanja u EA Gibsonu, međunarodnom brodskom posredniku.
Kako se Europa odvikla od ruske energije, kupci u Aziji počeli su sklapati poslove. Kina je povećala uvoz ruske nafte na 1.9 milijuna barela dnevno u prosjeku 2022. godine, što je 19% više nego 2021., prema podacima Međunarodne agencije za energiju. Indija je još snažnije povećala kupnju, zabilježivši povećanje od 800% na prosječnih 900.000 barela dnevno.
Ruski izvoz nafte u Kinu i Indiju dosegnuo je rekordne razine u siječnju, nakon što je stupila na snagu europska zabrana ruske nafte vađene iz mora, navodi Kpler, kompanija za podatke i analitiku. Izvoz u Tursku, još jednog od najvećih kupaca, također se nastavio ubrzano. Zabrana proizvoda rafinirane nafte stupila je na snagu tek u veljači.
Ispunjavanje ovih narudžbi zahtijeva brodove pogodne za transport. Ruska nacionalna flota nema dovoljno plovila. Tu se pojavljuje "flota u sjeni".
"Flota u sjeni"
Matthew Wright, viši analitičar tereta u Kpleru, razvrstava brodove koji prevoze rusku sirovu naftu u dvije kategorije: "sive brodove" i "mračne brodove". Sivi brodovi prodani su nakon invazije - uglavnom od europskih vlasnika kompanijama na Bliskom istoku i u Aziji koje prije nisu bile aktivne na tržištu tankera. "Mračni brodovi", s druge strane, veterani su iz kampanja Irana i Venezuele za izbjegavanje zapadnih sankcija koje su nedavno prešle na prijevoz ruske sirove nafte.
"Često se pojavljuju dokazi da su prikrivali svoje aktivnosti isključivanjem svojih AIS transpondera", rekao je Wright o "mračnim" brodovima, misleći na tehnologiju koja pomaže identificirati i locirati plovila.
Iako su zapadne zemlje zabranile uvoz većine ruske nafte, ne postoje nikakva pravila koja bi sprječavala zapadne brodove da isporučuju naftu kupcima kao što su Kina i Indija ili da pružaju usluge poput osiguranja - sve dok se poštuju ograničenja cijena G7. Brodovi europskih vlasnika prevezli su 36% prodane ruske robe u siječnju, prema podacima Kplera.
Ali pravni i reputacijski rizici nepoštovanja ograničenja cijena su veliki. Istodobno Rusija jedva čeka da prekine suradnju sa zapadnim brodarima. To je dovelo do razvoja nove klase, čiji je sastav mračniji - a povijest šarenija.
"Mračna flota koja je prevozila venezuelsku i iransku naftu širom svijeta je nešto što smo svi očekivali da će rasti i to se i dogodilo", rekao je Janiv Shah, viši analitičar u konzultantskoj tvrtki Rystad Energy.
Jedan od razloga - slanje ruske nafte na duža putovanja u Kinu ili Indiju manje je učinkovito od slanja u obližnje zemlje poput Finske. Rusija sada treba četiri puta više transportnih kapaciteta za svoju sirovu naftu nego prije invazije, prema EA Gibsonu.
Kao rezultat toga, procjenjuje se da se 25 do 35 brodova mjesečno prodaje u flotu u sjeni. Global Witness, neprofitna organizacija, procjenjuje da je četvrtina kupoprodaja naftnih tankera od kraja veljače 2022. do siječnja ove godine uključivala nepoznate kupce, otprilike dvostruko više nego prethodne godine.
"Vjerojatnost većeg izlijevanja ili nesreće raste iz dana u dan"
Potražnja bi se mogla povećati u nadolazećim mjesecima ako Kina bude trebala više goriva za svoj gospodarski oporavak. Ako se veći postotak globalne flote koristi za rusku sirovu naftu i naftne proizvode, to troši kapacitete, povećavajući troškove za sve trgovce naftom.
"Došlo je do golemog porasta neučinkovitosti u načinu na koji funkcionira tržište tankera", rekao je Wright iz Kplera.
Također postoje pitanja o tome tko u konačnici upravlja flotom u sjeni. Neki sumnjaju da dio paravanskih kompanija koje su se pojavile ima veze s "ruskom državom ili određenim politički povezanim faktorima", smatra Sergej Vakulenko, bivši izvršni direktor ruske naftne kompanije, a sada znanstvenik u Carnegie zakladi za međunarodni mir.
Prošlog je vikenda Europska unija uvela sankcije Sun Ship Managementu, podružnici Sovcomflota, najveće ruske brodarske tvrtke. EU je priopćila da je ova kompanija sa sjedištem u Dubaiju, registrirana prije deset godina, "djelovala kao jedna od ključnih kompanija za upravljanje pomorskim transportom ruske nafte" te da je "Ruska Federacija krajnji korisnik" njezinih poslovnih operacija.
Štoviše, stručnjaci kažu da flota u sjeni možda olakšava Rusiji izbjegavanje sankcija ili prodaju svoje nafte iznad cjenovne granice. Također je teže razlučiti pošto se točno prodaju ruski bareli. Stručnjaci su pronašli dokaze u carinskim podacima da se Urals, referentni brend ruske nafte, u ključnim lukama prodaje za mnogo više nego što pokazuju službene cijene.
Sigurnost je također važna. Vjeruje se da mračna flota ima veliki kontingent brodova starijih od 15 godina, kakve bi glavne naftne kompanije obično povukle zbog istrošenosti. Sada sve više ovih brodova putuje diljem svijeta.
"Imate sva ta stara plovila koja se vjerojatno ne održavaju prema standardima kakvi bi trebali biti. Vjerojatnost većeg izlijevanja ili nesreće raste iz dana u dan kako ova flota raste", rekao je Matthews iz EA Gibsona.
Dnevnik.ba