Za uporne i nepokolebljive kakav je tridesetčetverogodišnji Fočak Radivoje Radović sve je moguće, naravno, uz ogroman trud, ljubav i vjeru u ostvarenje sna.
Iz Radovićeve majstorske radionice uskoro će izaći prvi fočanski automobil Dunster.
Radivoje ga je izradio prema dizajnu koji je sam osmislio, za svoju dušu, a nazvao ga je po sinovima Danilu i Stefanu.
Od alata brusilica i uređaj za varenje
Vrijedne majstorske ruke dvije godine su strpljivo izrađivale dio po dio i sklapale vozilo u improviziranim uvjetima oskudno opremljene radionice.
Doslovno, samo brusilicom i aparatom za varenje.
“Ovo je automobil moje ručne izrade. Napravio sam ga sam u svojoj radionici. Namijenjen je isključivo za terensku vožnju za “off road” natjecanja, za malo ekstremnije uvjete vožnje. Počeo sam ga praviti 2019. i do sada sam na njemu radio nekih 125 radnih dana”, priča Radivoje.
Radovi su u završnoj fazi, Dunster je obojen i Radivoje je počeo proces završnog sklapanja dijelova.
“Šasiju i konstrukciju sam uradio sam, motor i mjenjač su od BMW-a, pogon od jednog vojnog vozila, a ostalo sam sve sam uradio. Sjedišta su ručno izrade – "recaro” sportska sjedišta s pojasevima. Ja sam ih pravio i trebam ih nositi na tapeciranje da se završe i montiraju na auto”, ponosan je Radivoje na svoj unikatni rad.
Za razliku od “bagija”, na sličan način pravljenih otvorenih vozila, koja su namijenjena za vožnju ljeti, Dunster će biti za sva godišnja doba, bit će zatvoren, a imat će i grijanje.
Radivoje je saviti masivne željezne cijevi da bi dobio skladne linije blatobrana i šasije koje vozilu daju atraktivan sportski izgled, ali i povećavaju sigurnost vožnje, imajući u vidu namjenu vozila, a za to je trebalo mnogo i snage i vještine.
“Ovakve stvari se rade u dobro opremljenim radionicama, gdje imaju strojeve za savijanje cijevi, za rezanje cijevi pod kutevima, a ja sam ovo praktično odradio svojim rukama, s brusilicom, bez tih nekih posebnih dodataka”, kaže vrijedni Fočak.
Radivoje ističe da je bilo mnogo muke, posebno s izradom i ugradnjom dijelova upravljačkog mehanizma, ali nije odustajao, čak ni kada su ga stariji majstori uvjeravali da neće uspjeti.
Tvorac prvog fočanskog automobila zaposlen je u Kazneno-popravnom zavodu. Po struci je medicinski tehničar, a rad s automobilima je njegova strast i mnogo više od običnog hobija.
“I ranije sam radio vozila, ali uglavnom su to bila prepravljanja vozila s četiri puta četiri pogonom, a ovo je prvo vozilo napravljeno nanovo i nadam se da neće biti posljednje, jer imam u planu proizvodnju ovakvog tipa vozila. Volim lov, prirodu, javila se ljubav za ovim terencima, išao sam po džipijadama i tako sam dobio ideju da napravim vozilo sam svojom rukom, da bude napravljen od nule, po mojim ukusima, da ima jaku konstrukciju, jaku šasiju, da se može voziti po raznim uvjetima, po šumi, zahtjevnom terenu, po džipijadama”, kaže Radivoje i u šali dodaje da se njegovim vozilom može izaći i na vrh Maglića.
Za registraciju testiranje na Strojarskom fakultetu
Toliko prolivenog znoja i uložene ljubavi ne mogu se platiti ničim, tako da Dunster nema cijenu.
Radivoje vjeruje da će ga uspjeti registrirati, za što će biti potrebno da prođe testiranja na Strojarskom fakultetu.
“Za registraciju vozilo treba ići na Strojarski fakultet radi atesta varova, šasije, diferencijala, kočnica, upravljačkog sustava i kada dobijem sve te dozvole može biti registrirano, naravno kao i svako drugo. Snaga će biti oko 200 konja, BMW motor sa šest cilindara. Za sada ga ne planiram prodati, previše sam uložio u njega, možda neko sljedeće da prodam, a ovo ću zadržati za sebe”, ističe vrijedni majstor.
Ostalo je još da stigne naručeno šofersko staklo, da Radivoje oboji vrata, izglanca i priključi motor, tapecira i postavi sjedišta, a onda će, vjeruje za Novu godinu, ulicama Foče ponosno provozati i sugrađanima pokaže svojih ruku djelo.
“Radim u smjeni, nema se puno slobodnog vremena, ali volio bih. Trudit ću se da ta prva vožnja bude za Novu godinu i naše praznike”, poručio je Radivoje.
Dnevnik.ba