Petar Andraši, docent na Zavodu za aeronautiku Fakulteta prometnih znanosti i instruktor letenja naglasio je kako je iznimno važno kompletirati eskadrilu borbenih aviona kako bi se što više učenika i studenata moglo obrazovati za poslove u sektoru aeronautike.
- To je iznimno važno da kompletiramo eskadrilu. Da imamo borbene nadzvučne, borbene izviđačke zrakoplove i helikoptera. Što se tiče našeg dijela na Fakulteta prometnih znanosti, nama vojni piloti dolaze na školovanje i nama je poprilično bitno da ih usmjeravamo po pravom putu, rekao je.
- Mi na Fakultetu prometnih znanosti i Zavodu za aeronautiku školujemo vojni kadar već 30 godina i svake godine u suradnji s HRZ-om primamo dio studenata koji nama dolaze kao vojni piloti. Na godišnjoj razini nama izlazi pet, deset, a ove godine i potencijalno, zbog širenja kvote - 15 vojnih pilota, kazao je.
- Od ove godine s novim studijskim programom - vojna kontrola zračnog prometa - dobit ćemo 10 visokokvalificiranih osoba, dodao je.
"Dosad su učenici prolazili obuku na istočnoj tehnici, a sada se otvara novo područje"
Ravnatelj Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina, Vedran Šarac - naglasio je kako je dolazak Rafalea velik iskorak, ne samo za HRZ, nego i za učenike koji će imati priliku praktičnog rada na zapadnoj tehnici.
- Imam privilegiju da sam jučer mogao prisustvovati povijesnom danu za HRZ. Što se tiče naše škole, mi dolazak zrakoplova gledamo iz više aspekata. Mi više godina surađujemo s HRZ-om u praktičnoj nastavi. Dosad su učenici edukaciju prolazili na istočnoj tehnici, a sada se otvara novo obrazovno područje za edukaciju naših učenika, rekao je.
Istaknuo je kako se definitivno ulazi u novo područje tehnologije te se nada produbljivanju strateškog partnerstva Hrvatske i Francuske.
- Definitivno dolazimo u novo područje tehnologije. Zrakoplovi su napredniji od svega onog što smo imali te se traže nova znanja. Vjerujem da će u strateškom partnerstvu Hrvatske i Francuske biti proširivanja tih znanja i spoznaja, kazao je.
- Jedan veći dio učenika je bio na edukaciji prošlih 15 mjeseci u Francuskoj. Sigurno će biti nosioci cijelog sustava i prenošenja tog znanja na nove generacije, dodao je.
Hrvatska perspektiva u avioindustriji
Šarac je naglasio kako ovakvo širenje vojnih kapaciteta puno znači jer učenici mogu raditi na održavanju sustava motora i elektronike zrakoplova.
- Mi smo srednja strukovna škola koja obrazuje zrakoplovne tehničare. To su tehničari koji se bave održavanjem sustava motora i sustava elektronike zrakoplova. Pokrivaju sve vidove zrakoplovstva jer usvajaju i puno praktičkih znanja. Imamo intenzivnu suradnju s MORH-om i HRZ-om. Osim praktične nastave imamo i zajednički projekt stipendiranja učenika, rekao je.
- Zadnjih šest do sedam godina, više od 100 učenika je prošlo taj sustav. Jučer se jedna grupa uspješno vratila iz Francuske, dodao je.
"Već proizvodimo zrakoplove, postoji niša za nas"
Andraši je naglasio kako očuvanje komponente borbenog zrakoplovstva i širenje obrazovnih kapaciteta predstavlja veliku važnost za gospodarstvo.
- Velika je važnost. Primarno tu imamo turizam. Zrakoplovstvo se bavi transportom putnika, a nama taj turizam treba. Od gospodarske važnosti imamo prijevoz tereta, visokovrijedne robe i visokokvarljive robe. Hrvatska još uvijek nema transport kamenica i tune za azijske zemlje. To je sve vezano uz zrakoplovstvo i gospodarstvo, rekao je.
- Većina gradova je zračnim lukama vezana za modalitete prometa. Promet koji potiče ostatak gospodarstva, podsjetio je.
Istaknuo je kako Hrvatska već proizvodi neke tipove zrakoplova te da bi mogli postati centar za obrazovanje visokokvalificiranog kadra.
- Mi smo se već našli u proizvodnji zrakoplova, imamo tvornicu ultralakih i malih zrakoplova. Tu postoji niša koju smo pronašli. Mogli bi biti i centar za obrazovanje visokokvalificiranog kadra, dodao je.
Dnevnik.ba