Arnautović (SIP): Parlament nije proveo odluku Ustavnog suda u predmetu Ljubić, imat ćemo problem ako se ne popune klubovi Hrvata
"Zakon je vrlo jasan i prema članu Izbornog zakona BiH izbori se održavaju prve nedjelje u listopadu, ako se ne poklapaju s nekim od vjerskih blagdana konstitutivnih naroda BiH", kazao je Suad Arnautović, član Središnjeg izbornog povjerenstva BiH, u jučerašnjem izdanju Rezimea na FTV-u.
"Mi smo provjerili, 2. listopada nema blagdana i prema tome oni će se održati tada, pod uvjetom da se osiguraju sredstva i drugi neophodni uvjeti. Raspisat će se 150 dana prije tog 2. listopada , što je otprilike 3. ili 4. svibanj ove godine. Oni se mogu odgoditi u situaciji da nam se uskrati proračun."
Kaže da je u Izbornom zakonu predviđena mogućnost za prijevremene, odgođene i ponovljene izbore.
"Izbori se mogu odgoditi, i to je naša nadležnost, najviše 30 dana od dana već zakazanih izbora, ako u nekoj izbornoj jedinici ili na nekom biračkom mjestu nije moguće organizirati izbore kako je predviđeno zakonom. Ako budu igrali igru koju su igrali 2020. godine i uskrate nam proračun, mi smo tada lokalne izbore raspisali u svibnju, a proračun nam je operativan bio tek u srpnju. I tad su se igrali sa živcima birača i državljana BiH i jedan od scenarija je da će se to dogoditi i za ove izbore."
Arnautović kaže da visoki predstavnik Christian Schmidt još uvijek nije posjetio SIP i nije ostvario kontakt s njima direktno.
"Bilo bi vrlo i mudro i potrebno da se sastanemo i da razmijenimo mišljenja. Doduše, primili smo jednog od njegovih političkih savjetnika i obavili smo razgovor s još nekim njegovim suradnicima, ali direktnog kontakta s njim nije bilo. Međutim, ovo što smo čuli za vrijeme neumskih razgovora kada je kazao da će izbora biti, to je ustvari čvrsto uvjerenje da se treba primijeniti vladavina prava i u ovom slučaju. Mi, članovi SIP-a, smo imenovani da provodimo zakon, a ne da ga ne provodimo. Prema tome, ne može biti druga interpretacija. Samo nas netko može onemogućiti s ovim ili onim načinom, evo npr. kao što je uskraćivanje novca."
Na pitanje postoji li neki drugi način na koji se može osigurati novac potreban za raspisivanje i organiziranje izbora, odgovara: "Prema članu Izbornog zakona SIP-u je potrebno osigurati sredstva 15 dana nakon dana raspisivanja. Ako nema operativnih sredstava onda ih odgađamo do mjesec dana. Nakon toga mi ne možemo više odgađati svaki put. Osim te mogućnosti da iz proračuna dobijete sredstva, postoji mogućnost donacija itd., ali opet preko proračuna."
O eventualnom bojkotu izbora HNS-a kaže da prije svega treba razlučiti dva pojma - "bojkot je jedno legalno političko sredstvo, to je čin moralne osude kojom se odbija suradnja npr. s državom. Vrlo je interesantno što bi to bilo odbijanje suradnje državnih funkcionara jer jedan veliki broj je na državnim funkcijama, sa samom svojom državom. Dakle to je organizirano odbijanje suradnje s nekim, nečim. I to je jedan par rukava. Međutim, sasvim je drugi poduzimanje protupravnih radnji da biste drugoga spriječili da ostvari svoje biračko pravo. A to je vrlo jasno u glavi 15 Kaznenog zakona opisano. Ja mogu bojkotirati i ne izaći na izbore, ali ne smijem ništa uraditi da Vas spriječim, ako Vi želite. Prema tome, ja mislim da ima dovoljno pasa osim šarova. Ima stranaka i pojedinaca koje bi se vjerojatno prijavile za sudjelovanje na izborima mimo onih koji bi bojkotirali."
Arnautović kaže da postoje stranke koje u svojim redovima imaju Hrvate i osim onih u HNS-u.
"Druga stvar, može se dogoditi da se ne mogu popuniti klubovi Hrvata u domovina naroda pa da zakonodavna vlast bude blokirana. Dakle, ne biste imali jedan klub i to bi bila zaista teška situacija. Nitko to ne priziva. Bilo koja politička stranka, politički subjekt, pojedinac itd., ne smije ništa protupravno raditi da bi spriječio drugoga. U Zakonu piše da će SIP sigurno raspisati izbore do 4. svibnja i otvoriti proces prijave i ovjere političkih subjekata. Hoće li se netko prijaviti ili neće, to je dobrovoljno, ovo je slobodna država."
O presudi Ustavnog suda u predmetu Ljubić kaže da Parlamentarna skupština nije postupila kako je Ustavni sud odlučio.
"Naređeno je Parlamentarnoj skupštini da u roku od šest mjeseci donese Izborni zakon kako je rečeno u toj presudi. Međutim, to nije urađeno i to je jedan par rukava. Sasvim drugi par rukava je postoji li ustavno-pravni zakonski okvir za održavanje izbora. Ja mislim i uvjeren sam da da. Na kraju krajeva, mi smo 2018. bili u takvoj situaciji. Dakle sve do raspisivanja izbora i nakon raspisivanja i održavanja izbora sve je teklo po regulativi nakon odluke Ustavnog suda. Tu netko svjesno unosi zabunu u javni prostor. Ta presuda je samo kazala jednu stvar - u Izbornom zakonu BiH stajala je rečenica koja ne stoji u Ustavu FBiH. I ta rečenica je prebrisana, ali je ostala odredba iz Ustava FBiH kako se popunjava Dom naroda Parlamenta FBiH. Zaboravlja se da postoji uputa SIP-a o izmjeni i dopunama upute o posrednim izborima za organe u BiH u skladu s Izbornim zakonom. Ta uputa je donesena u prosincu 2018. godine i na nju je bilo jako puno uloženih žalbi i sve su riješene.. Uputa važi, na snazi je. To je već presuđena stvar. SIP ima pravo i obvezu da određuje strukturu izaslanika koji se biraju iz županijskih skupština u Dom naroda PFBiH. Rezultati izbora mogu biti implementirani prema trenutno važećem zakonu."
Kaže da su Daytonski i Washingtonski sporazum puni situacija koje pružaju mogućnost blokada.
"Ovdje imamo jedan paradoks da se vi natječete na izborima, dobijete te izbore i onda nećete implementirati rezultate. Nepojmljiva jedna situacija, zahvaljujući određenim propustima u samom ustavno-pravnom sistemu. Potrebno je da se ti feleri poprave, da se ta situacija u samom Ustavu na neki način popravi."
Navodi da je trenutni sastav SIP-a stručan i iskusan.
"Rano smo krenuli s pripremama za ove izbore. Sad smo u fazi donošenja podzakonskih akata, prije svega Pravilnika o provođenju izbora koji je najvažniji podzakonski akt za provedbu izbora. Narednog tjedna ću prezentirati novi mogući izgleda glasačkog listića i ako bi se to usvojilo to bi bila zaista jedna velika novina u izbornom procesu."
Kaže da, ako se izbori 4. svibnja raspišu po jednim zakonskim regulama, oni se i provode po tim regulama.
Arnautović ističe da je uloga međunarodne zajednice uključena u politički izborni sistem BiH.
"Potrebno ih je čuti, razgovarati, prihvatiti sugestije, pogotovo zbog onog puta koji imamo. Uloga međunarodne zajednice je nezamjenjiva. SIP ne bi mogao opstati kao neovisno tijelo s ovim političkim strukturama i ovako negativno usmjerenim prema SIP-u da nema tog razumijevanja od strane međunarodne zajednice."
O dosadašnjim pregovorima o izbornoj reformi kaže da SIP ima zakonsku osnovu da inicira izmjene.
"To smo mi uradili. Na 172 stranice smo na svako poglavlje dali amandman na Izborni zakon. To smo poslali u Skupštinu, ali to nikad nije došlo na dnevni red. U paketu izmjena ide nešto što se zove ograničene ustavne promjene, što god to značilo, imamo nešto što se tiče funkcioniranja Federacije, i treći dio je taj integritet izbornog procesa i to je najvrjedniji dokument u ovom paketu. Ako ništa drugo ne bude, to bi bilo jako važno da se usvoji, s tim da mi imamo rezervu vezano za one dijelove tog procesa tamo gdje se govori o optičkom skeniranju, autentifikaciji birača na biračkim mjestima i transmisiji rezultata putem interneta. Imamo rezerve samo zbog vremena i obučenosti osoblja."
Na pitanje hoće li biti smjena unutar SIP-a Arnautović odgovara: "Četvrti dio paketa u Neumu je to da se ide i na smjenu SIP-a. Zahtjev je da se mi pometemo iz SIP-a. Ali to je sad malo u sukobu s vladavinom prava."
Smatra da je neizlazak na izbore politički stav.
"Nemamo izlazak mladih i žena na izbore i to nam je bolna točka. Prazan, precrtan ili išaran listić je politički stav."
Pojašnjava da se predsjednik politički stranke obvezuje da potpiše jednu izjavu u kojoj tvrdi da će se u svemu pridržavati Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH.
"Bez toga nema ovjere političkog subjekta ni liste kandidata za sudjelovanje na izborima. "
Dnevnik.ba