Na konferenciji za novinare Goran Ribarić predsjednik komisije Hrvatskog društva filmskih djelatnika (HDFD) koja je odlučivala o hrvatskom kandidatu rekao je kako je ''Šerbedžijin film izabran među njih sedam, s većinom glasova u drugom krugu''.
Konkurencija je ove godine bila prilično jaka, s filmovima poput ''Murine'' mlade dubrovačke redateljice Antonete Alamat Kusijanović koji je nagrađen na ovogodišnjem festivalu u Cannesu za najbolje debitantsko ostvarenje. U konkurenciji su bili i film ''Zora'' Dalibora Matanića, ''Zbornica'' Sonje Tarokić, 'A bili smo vam dobri' Branka Schmidta, ''Plavi cvijet'' Zrinka Ogreste,te dokumentarac ''Ljubav oko svijeta'' Anđele i Davora Rostuhara, prenosi Direktno.
Producent Fran Juraj Prižmić na Facebooku je komentirao da je ovogodišnji izbor ''sramota bez presedana''. Izbor hrvatskog kandidata za Oscara počeo je loše za komisiju. Prvog dana projekcija jedna se članica komisije, prema pisanju medija, povukla iz sudjelovanja u odabiru filma zbog ozbiljnih zdravstvenih problema zbog kojih je morala na hospitalizaciju. Na njezino je mjesto došla zamjenska članica komisije i proces projekcija i glasanja bio je nastavljen.
Članovi Komisije HDFD-a, njih 15, u četvrtak 7. listopada tajnim glasovanjem u 2. krugu natpolovičnom većinom odlučili su da će film Tereza37 redatelja Danila Šerbedžije, producentske kuće Focus Media, biti predstavnik hrvatske kinematografije na 94. nagradi Oscar Američke akademije filmske umjetnosti i znanosti. Tportal objavio je i da su znali i kako je, nakon svih odgledanih filmova, u prvom krugu 'Murina' imala šest glasova, a film 'Tereza37' pet. To nije bilo natpolovično pa se ušlo u drugi krug, gdje se rezultat obrnuo u korist filma Danila Šerbedžije, sina Rade Šerbedžije. Naime, 'Tereza37' dobila je osam glasova dok je 'Murina' ostala na sedam.
Izbor filma nije prošao u lijepom ozračju
Fran Juraj Prižmić istaknuo je za Tportal da su izbori za hrvatskog kandidata za Oscar namješteni, a da procesima 'dirigiraju' redatelj Ivan-Goran Vitez kao predsjednik Hrvatskog društva filmskih djelatnika, čija komisija bira film tajnim glasanjem, te njegova zamjenica, glumica Lana Barić koja je ujedno i scenaristica izabranog filma 'Tereza37'. I tu nije stao s optužbama.
Naime, Prižmić tvrdi i da tajnik HDFD-a Sven Španić, koji je pod direktnim utjecajem Viteza i od njega dobiva neopravdane bonuse i dodatke na svoju plaću, je taj koji naziva članove društva i pita ih žele li biti u komisiji.
Prižmić, ukratko, tvrdi da Vitez preko HDFD-ovog tajnika Španića utječe na rezultate glasanja (koje je tajno) tako da u komisiju bira isključivo svoje, kako ih naziva Prižmić, 'poslušnike', te onda posredstvom njih lobira da određeni film bude odabran.
Podsjetimo film Antonete Alamat Kusijanović "Murina" dobio je u lipnju na svečanom proglašenju pobjednika ovogodišnjeg Filmskog festivala u Cannesu prestižnu nagradu Camera d’Or, što je jedan od najvećih uspjeha hrvatskog filma u inozemstvu.
To je prvi put od samostalnosti Hrvatske da je jedan hrvatski film uvršten u program "15 dana autora" (Quinzaine des Réalisateurs) koji se održava od 1969. godine u sklopu festivala u Cannesu, a donosi kratkometražne i dugometražne igrane i dokumentarne filmove sa svih strana svijeta i svjetskoj publici otkriva nova redateljska imena snažnih i jedinstvenih poetika.
Slična situacije i prošle godine?
Prižmić je za Tportal naveo i dokaze o namještanju.
''Dokaz je taj da je prošle godine kandidat za Oscara bila, gle čuda - Dopunska nastava - film aktualnog predsjednika HDFD-a Ivana-Gorana Viteza, a ne Dnevnik Diane Budisavljević ili neki drugi film koji su u kinima i na festivalima prošli puno bolje od Vitezovog uratka za kojeg znamo kako je prošao, tj. nije prošao u Americi.
Ali ni to im nije bilo dovoljno, pa su sljedeće, odnosno ove godine izabrali film 'Tereza 37' za kojeg je scenarij napisala njegova zamjenica i dopredsjednica HDFD-a Lana Barić.
Pa to je eklatantan sukob interesa, u nekim normalnim državama oni svi bi odmah morali podnijeti ostavke nakon ovakvih saznanja, ali mi smo, na žalost, jako daleko od normalne države. Prižmić otvoreno tvrdi da je moguće kako je Ivan-Goran Vitez lani iskoristio svoj položaj predsjednika HDFD-a da pokuša diskvalificirati jedan od filmova iz konkurencije, a ne bi li njegov film suvereno osvojio titulu hrvatskog kandidata.
I čisto da se zna, nemam ja ništa protiv Danila Šerbedžije, meni je on simpatičan lik, poštujem ga, kao i njegovog oca koji je za mene velikan našeg glumišta, ali smiješno mi je da u godini u kojoj Hrvatska, prvi put u povijesti, ima pravu nagradu u Cannesu za film Murina, kojeg je u kinima do sada pogledalo više od deset tisuća gledatelja, ne šaljemo taj film na Oscare nego 'Terezu 37', koja je jedan osrednji film", istaknuo je Prižmić kojem je Vitez najavio tužbu.
Predsjednik Hrvatskog društva neovisnih producenata: 'To je uznemirujuće'
Dario Vince, predsjednik Hrvatskog društva neovisnih producenata odgovorio nam je misli li da je čudno u cijeloj ovoj priči da Antoneta Alamat Kusijanović redateljica Murine, nije u nominaciji za hrvatskog kandidata za Oscara, nego se šalje "nepoznati" film Danila Šerbedžije.
"Čudno nije, s obzirom na to da ni prošle godine nije odabran uvjerljivo najprikladniji kandidat za Oscara - 'Dnevnik Diane Budisavljević'. Prije bih rekao da je to uznemirujuće".
Kako Vince komentira izbor filma
"Osim što čini nepravdu i poslovnu štetu autorici i producentima, smatram to povećom nesrećom i štetom za hrvatsku kinematografiju. U 30 godina kako Hrvatska prijavljuje filmove za Oskara, nikada nije imala niti jednu nominaciju i sada je napokon dobila Murinu, film koji svakome tko išta zna o sustavu glasanja američke filmske akademije govori da ima jako ozbiljne šanse, kao ni jedan drugi hrvatski film u ovih 30 godina", rekao je.
Koliko se ozbiljno mogu shvatiti navodi koji se pojavljuju u medijima da se radi o namještanju procesa?
"Činjenica je da je proces dao katastrofalno krivi rezultat koji se vidi iz aviona pa se onda rađa čuđenje kako i zašto je to uopće moguće. Radi li se o nekoj sistemskoj greški, nevjerojatnoj nekompetenciji ili nečem drugome, ja ne mogu suditi iz daljine, no sobzirom na širinu štete koja se radi već drugu godinu za redom, možda to ne bi smjelo biti tako anonimno. Ne treba zaboraviti da je hrvatska kinematografija u velikom postotku javno financirana, novcem poreznih obveznika", odgovorio nam je Vince.
Dana Budisavljević: Dok 'Murina' ima Match Factory, Danilo spominje svoga tatu?!
Na društvenim mrežama oglasila se Dana Budisavljević, redateljica 'Dnevnika Diane Budisavljević'.
"Apsolutna sramota i suprotno interesima hrvatske kinematografije. Za Oscara se šalje film koji je međunarodno najvidljiviji, a HDFD je očito privatizirao izbor za Oscara. Prošle godine izabrali su film Ivana-Gorana Viteza (svog predsjednika), nasuprot međunarodno nagraivanog 'Dnevnika Diane Budisavljević'. To sam rastumačila da im je već bila puna kapa i filma i mene, a da se i politički vjerojatno nekima nije sviđao. Ali ne izabrato Murinu koja ima američkog koproducenta, jaku sales agenciju i nagradu iz Cannesa je takva sramota i takva propuštena prilika da ne mogu doći k sebi i shvatiti što su ti ljudi imali u glavi. Ne ulazim tu u kvalitetu bilo kojeg od tih filmova jer je to za ovaj izbor nevažno, tu je prioritet međunarodna vidljivost i uspjesi koje su ti filmovi ostvarili do kandidature. Dok 'Murina' ima Match Factory, Danilo spominje svoga tatu?!?! HAVC bi morao uvesti dodatne kriterije...", napisala je Budisavljević.
Dnevnik.ba