Upoznajte Hrvata koji je dizajnirao crvenu petokraku: Za nju nisam dobio ni centa, sasvim slučajno se našla na čuvenom pivu i ušla u legendu

omiljeno pivo

Upoznajte Hrvata koji je dizajnirao crvenu petokraku: Za nju nisam dobio ni centa, sasvim slučajno se našla na čuvenom pivu i ušla u legendu

ruj 16, 2017
dnevnik.ba
dnevnik.ba

Mađarski premijer Viktor Orban, osim što u posljednje vrijeme dosta muke zadaje hrvatskoj diplomaciji, odlučio se obračunati i sa – crvenom zvijezdom.

Njegova stranka Fidesz predstavila je ovoga tjedna zakonsko rješenje kojim bi se zabranilo bilo kakvo komercijalno korištenje totalitarnih simbola poput nacističke svastike ili komunističke petokrake. Zakon je predvidio kaznu od čak 6,5 milijuna eura ili dvije godine zatvora za sve one koji se usude koristiti ih, piše Slobodna Dalmacija.

Među najpogođenijima ovim rješenjem mogao bi se naći čuveni nizozemski pivar Heineken, čiju diljem svijeta prepoznatljivu etiketu već desetljećima krasi upravo – petokraka. Upućeniji kažu da, osim ideoloških, cijela priča koja dolazi iz glavnoga grada susjedne nam države ima i ekonomsku pozadinu. Heineken je, naime, nedavno uspio dobiti sudski spor protiv jednog proizvođača piva u Rumunjskoj, inače vrlo popularnog među tamošnjim Mađarima. Utvrđeno je kako lokalni "Csiki" previše liči na Heinekenov "Ciuc", koji zauzima priličan tržišni udio i svakako ga želi zadržati i ubuduće. Prema toj teoriji, Orbanu je ionako ne baš omiljena crvena zvijezda samo "skuža".

Ma koja ideologija

Bilo kako bilo, prođe li njegov naum, oštećen će biti i jedan Hrvat. Riječ je o Danijelu Popoviću, poznatom dizajneru i grafičkom uredniku niza tiskovina u nas, a koji je zaslužan za to što se petokraka još od 70-ih godina prošlog desetljeća nalazi na etiketi omiljene bire.

– Studirao sam u Finskoj, na Visokoj školi za dizajn u Helsinkiju, i krajem 1968. godine sam zajedno s drugim studentima iz generacije za diplomski rad dobio temu o prepoznatljivosti brenda. Bilo nas je 32 i pred nas je stavljena upravo boca Heinekena. Od nas se tražilo da iziđemo s rješenjem koje bi po našemu sudu pridonijelo tome da proizvod sutra bude prepoznat u svijetu. Neki su se odlučili na varijacije s križem, neki za cvjetove, a ja za crvenu zvijezdu. Nisam imao primisli ni na kakvu ideologiju, nego sam išao za tim da se u to vrijeme kvaliteta piva ocjenjivala upravo zvijezdama, od jedne do 10. Osim toga, Heineken je u svojim počecima, kad je bio samo jedna od pivnica u nizu, imao obrise, siluetu zvijezde na svojoj etiketi – ispričao nam je Popović, koji umirovljeničke dane provodi u Crnom Lugu u Gorskom kotaru baveći se turizmom i izvan svih dnevnopolitičkih događanja.

Popović je 1969. godine u roku predao svoj rad i njegov je fakultet u jednoj pivnici iste godine organizirao odabir naj-rješenja. Konačna je odluka bila stavljena pred redovite konzumente piva i oni su odabrali baš Popovićevu petokraku.

– Dobio sam 36 posto glasova, najviše od sviju. Uredno sam diplomirao i tu priča, barem što se mene tiče, završava. Ali jedan Nizozemac, inače po struci brusač dijamanata, nekako se dokopao mojeg prijedloga jer je bio strastveni kolekcionar etiketa. Par godina poslije u posjet mu je došao Fredi Heineken i u njegovoj je vitrini vidio svoje pivo, svoju etiketu s mojom petokrakom.

Odmah se zainteresirao, ali se u kompaniji ipak nisu usudili ići s njom kad su krenuli u pohod na američko tržište. Prvi su se put okušali na njemačkom tržištu, koja je do tada imala vrlo rigorozne uvjete, pa čak i zabrane za pivo iz Nizozemske, ali je Heineken iskoristio činjenicu da je 1974. godine bio jedan od većih sponzora Svjetskog prvenstva što se tamo odigravalo – objašnjava Popović.

Ni centa zarade

Čovjek bi očekivao da se silno obogatio od petokrake na etiketi čuvenog piva, ali od toga do dana današnjeg nije od zaradio ni centa, jer se radilo o običnom diplomskom radu, bez ikakve zaštite autorskih prava. Čak je u jednom trenutku, i to kada je Heineken vlasnički preuzimao Karlovačku pivovaru, imao i manjih problema.

– Netko je krivo napisao da sam ja autor etikete i iz Heinekena su to ispravno demantirali. Ljudi kao ljudi, odmah su me počeli zvati, pitati što se zbiva, ne shvaćajući da sam ja radio po već postojećem rješenju i samo na njega dodao petokraku kao nešto na čemu bi se širio brend i priča o njemu. Da nije bilo onog brusača dijamanata, sve bi to ostalo u fakultetskim arhivima, daleko od očiju javnosti – veli hrvatski dizajner.

A na pitanje hoće li se Heineken radi profita odreći njegove crvene zvijezde, daje rezolutan odgovor:

– Pa nisu ludi. Znaju da bi, ako to učine, to bila smrt čitavog brenda!

Split se obračunao sa zvijezdom

Split se još prije Orbana obračunao s pekokrakom na Heinekenu. Početkom dvijetisućitih u dva je navrata prebojena na njihovu jumbo-plakatu koji je bio na Bačvicama. Vidjevši da nemaju šanse s nepoznatim piturima, u Heinekenu su sami bili odlučili ukloniti spornu crvenu zvijezdu. Možda je ovu epizodu imao na umu mađarski premijer kad je krenuo u "rat" s nizozemskim pivarima.